Tuesday

Senggat Waktu

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

MASA kerapkali membunuh pabila aku dalam leka. Masa juga membuatkan aku lebih menghargai detik waktu yang berlalu bila aku kesibukkan. Hari ini aku terasa sebak sendirian. Memandu seharian di jalanan sesekali memberi ruang aku ‘berbicara’ dengan Tuhan kala malamku dibuai mimpi indah. Kali ini hati diketuk untuk mengingatkanku betapa pentingnya menghargai masa yang ada. Detik waktu yang lenyap, menyedikitkan lagi tempoh kita menghuni dunia.

Hari ini aku seorang anak, punyai kedua ibu bapa yang penyayang. Semalam, mereka pun seorang anak juga. Anak kepada kedua-dua datuk dan nenekku. Dahulu, datuk dan nenekku juga seorang anak. Anak kepada kedua-dua moyangku. Esok lusa Insyaallah kalau diizinkan, aku juga bakal mempunyai seorang anak dan barangkali anakku kelak nanti juga akan melahirkan anak. Putaran hidup ini akan terus berlaku dan berlalu sehingga Kiamat memberi titik nokhtah.

Kita semua akan melalui proses yang sama, cuma yang berbeda itu pengkisahan bagaimana proses itu digunakan. Ilmu, harta, usia muda, anak, isteri, suami, diri sendiri mencoretkan warna-warni pada senggat waktu.

Terlalu memikirkan nasib kita kelak pun tak elok juga, bahkan boleh jadi mengundang dosa jika berserah semata-mata pengakhiran syurga neraka kepada Tuhan, sedangkan jalanNya sunyi dari nur kebaikkan.

Tapi kalau untuk tujuan muhasabah itu tidak mengapa. Menyesali dosa lalu itu bahagian dari syarat taubat, bukan? J

Bagiku, mati itu memotivasikan, jadi fastabiqul khairat! (berlumba-lumbalah membuat amal kebajikan)

No comments: