Monday

Nikmat & syukur.


"Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH, pasti tidak akan terhitung..."

Alhamdulillah hari ni sudah masuk hari ketiga saya berada di teratak keluarga saya...Namun demam saya belum jugak kebah.Sudah seminggu lebih..Mungkin kafarah dari ALLAH.Hmm..bukanla cerita demam ni yang nak dikongsi, tetapi sepanjang tempoh demam ni, saya seperti disedarkan ALLAH dengan kepergantungan kita pada DIA..

Betapa sebenarnya kita langsung tidak mampu berbuat ape pun tanpa bantuan atau izin ALLAH.Sepanjang seminggu lebih ni, nikmat yang ALLAH pinjamkan pada saya ditarik sedikit..Nikmat rasa, nikmat bau, nikmat mendengar dan sudah tentunya nikmat sihat.Mula2 susah rasanya, namun tarbiyah ALLAH tu kan indah...saya kembali sedar betapa selama nikmat itu dipinjamkan, adakah saya guna dengan sebaiknya?

Bukan saya tidak pernah mendengar tazkirah2 yang berkisarkan nikmat ALLAH, tapi apabila perkara itu sekadar teori, ia seperti angin yang berlalu pergi.Namun apabila disedarkan ALLAH secara praktikalnya, barulah sedar, betapa alpanya saya dalam menjaga nikmat yang ALLAH pinjamkan.Terdetik rasa syukur dalam diri diberi peluang untuk sedar dari terus leka dalam nikmatNYA.Alhamdulillah...

Dalam enak dibuai tarbiyah ALLAH ni, rasa syukur yang amat apabila nikmat paling besar iaitu Iman & Islam masih terus diberikan ALLAH dan semoga terus diberikan hingga akhir hayat.

Buat diri dan sahabat2,
janganlah angkuh berjalan di bumi milikNYA ini..kita tidak punya apa pun sebenarnya.kita hanya penghutang kepada ALLAH selama kita hidup di dunia.dan pastinya segala nikmat yang kita pinjam akan dipersoalkan kelak.Apakah nikmat yang diberi percuma kita abaikan atau kita manfaatkan?


p/s: tak mampu tulis panjang2...sekadar tak nak blog ni berhabuk.doakan kesihatan saya.

2 comments:

meknol said...

Syafakillah ye dik..smoga dosa2 lalu gugur dgn tarbiyah Allah ini..cpt sembuh tau!x de pggnti PA yg lebih baik..ahaks..=)

sarah said...

Alhamdulillah kak..hari ni rase sihat sket..kepala pn da ringan sket..cume deria rasa n denga je blum pulih sepenuhnya..=)