Thursday

Ramadhan Kareem~

Jom! solat Tarawih tanpa gagal.=)

Alhamdulillah...
Setelah sekian lama blog ni sunyi tanpa sebarang tulisan dari tuannya, hari ini dikurniakan sedikit kekuatan untuk bercerita...Sempena Ramadhan. Sebenarnya nak tulis sebelum Ramadhan, tapi kekangan masa menghalang niat. Takpe, yang penting masih di awal Ramadhan.

Tiap kali Ramadhan tiba, hati jadi sayu teringatkan kenangan menjalani ibadah puasa di Mesir, Madinah & Makkah. Sangat jauh bezanya dengan bi'ah Malaysia...Walaupun jadual seharian padat dengan agenda yang telah disusun, langsung tak terasa penatnya. Bayangkan, dalam keadaan berpuasa, saya mampu mendaki pyramid. Kalau kat sini, nak panjat tangga FSU pun dah mengah. Bukan cuaca yang menjadi penyebab, tapi masyarakat sekeliling.

Kat sana, bulan Ramadhan adalah bulan untuk bekerja lebih dari bulan-bulan lain. Tak kiralah, ibadah khusus atau umum, semuanya ditingkatkan menyebabkan masyarakat lebih energetic. Tapi kat sini, bulan Ramadhan adalah bulan paling layu. Siang hari dibanyakkan rehat. Kadang-kadang senyum pun tak mampu.

Paling menyentuh hati, bi'ah Quran...Ye, memang tak dinafikan kat sini pun Quran hidup di bulan Ramadhan, tapi kat sana, Quran jauh lagi hidup. Di mana-mana pun kita boleh dengar alunannya. Ditambah dengan lisan a'rabiyyuun yang mengalunkannya, sejuk hati mendengarnya. Buat hati tak sabar menunggu saat untuk menunaikan solat Tarawih.

Hmm..terlalu jauh bezanya. Tapi takpe, buat masa sekarang sama-sama kita maksimakan ibadah di bulan Ramadhan ni. Tak kiralah di mana pun kita berada..

Moga ALLAH izinkan kita untuk jadikan Ramadhan ini yang terbaik...~



-Sangat-sangat berharap ALLAH jemput lagi untuk jadi tetamuNYA...
- Hepy Belated B'day untuk sahabat (30th July)...Bukan saya lupe, tp takut nak mesej @ call. Takut ganggu awk. Saya wish kat sini, sebab saya tau awk akan baca entry ni bila awk free.=)...moga awk sentiasa tenang dalam jagaan ALLAH.

No comments: