Saturday

Alang-alang belajar, biar sampai faqih




cuti sem yang sarat dengan kenduri. masih dalam mood cuti..hehe


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum w.b.t

Solawat dan salam buat Nabi junjungan Muhammad s.a.w

Alhamdulillah, marilah sama-sama kita merafa’kan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Ilahi dengan rahman dan rahimNya atas limpahan nikmat yang tidak pernah putus kepada hamba-hambaNya.

Di kesempatan ini, saya mewakili barisan kepimpinan muslimat Jawatankuasa Pelajar ingin mengucapkan Ahlan wa Sahlan wa marhaban bikum kepada adik-adik mahasiswa Tahun 1 sesi 2012/2013. Melihat satu-persatu wajah adik-adik yang bermacam ragam di meja pendaftaran, menggamit memori lalu kerna kami juga pernah berada di tempat kalian berdiri hari ini.

Adik-adik sekalian, 
mengembara beribu batu untuk menuntut ilmu, mempelajari dan menekuni sesuatu bidang bukanlah suatu kerja yang mudah. Ia memerlukan penghayatan serta mujahadah yang tinggi. Berbekal Iman dan taqwa, mudahan Insyaallah suatu hari nanti, ilmu yang diperoleh bisa memanfaatkan dan memberi erti pada manusia lain.

Rasulullah s.a.w bersabda, 
“Sebaik-baik manusia di antaramu adalah yang paling banyak 
manfaatnya bagi orang lain” (HR. Bukhari).

Adik-adik,
tradisi mengembara mencari ilmu bermula sejak zaman sahabat lagi. Salah satu kisah yang masyhur ialah perjalanan Jabir bin Abdullah, seorang sahabat muda. Beliau membeli seekor keldai dan berkelana selama sebulan menuju ke Syam semata-mata untuk mendengar sebuah hadis dari Abdullah bin Unais.

Sejarah mencatatkan sarjana hadis yang menuliskan kitab hadis yang enam (Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunah Tirmidzi, Sunan Ibnu Majah dan Sunan An-Nasa’i) menghabiskan masa puluhan tahun mengembara dari satu negara ke satu negara demi menuntut ilmu dan mengumpulkan hadis.

Imam Bukhari dalam semalam seringkali terbangun, menyalakan lampu, menulis apa yang teringat dalam benaknya, kemudian beranjak akan tidur, terbangun lagi , dan seterusnya hingga 18 kali. Begitulah antara cebisan kisah teladan para Ulama’ dalam perihal menimba Ilmu yang sempat saya nukilkan. Ambillah ia sebagai pengajaran untuk kita lebih gigih mengharungi cabaran di medan ilmu.

Perlu diingatkan, saban tahun di negara kita terdapat puluhan ribu penuntut universiti baik tempatan dan luar negeri, bergraduasi menggenggam segulung ijazah. Namun begitu, tidak ramai yang mencapai tahap kepakaran yang diperlukan walhal ia sudah menjadi suatu tuntutan ummah yang sentiasa berdepan dengan masalah yang baru. 

Oleh itu, kami menyeru adik-adik mahasiswa sekalian untuk lebih tekun dan bersungguh-sungguh menuntut ilmu di alam kampus. Alang-alang sudah belajar, biarlah sampai faqih.

Untuk akhirnya, kami mendoakan adik-adik terus istiqamah dalam perjuangan mujahadah ini. Semoga, pelayaran bahtera di bumi USIM ini membuah destinasi kejayaan di pengakhirannya. Salam hormat dan salam juang dari kami. Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar


Maisarah Mohamed Rafie,
Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Peralihan Perwakilan Pelajar sesi 2012

1 comment:

NONTON FILM ONLINE said...

infonya sangat menarik dan membantu
mantap,,